Цветы – это остатки рая на земле » Буквы.Ру Научно-популярный портал<script async custom-element="amp-auto-ads" src="https://cdn.ampproject.org/v0/amp-auto-ads-0.1.js"> </script>

Цветы – это остатки рая на земле

<

091613 0203 1 Цветы – это остатки рая на земле С древнейших времен и по наши дни сад был отражением мечты человечества об идеальной жизни. Сквозь тысячелетия до нас дошли древнеегипетские фризы с планами садов, пергаменты и свитки с мотивами природного ландшафта и садов древнего Китая. Слова святого Иоанна Кронштадского «Цветы – это остатки рая на земле» стали поистине крылатыми.

В истории общества создание историко-культурных ландшафтов, и в частности появление садово-паркового искусства, отмечалось еще в Древнем Египте около 4 тысяч лет до нашей эры. Особого размаха садово-парковое искусство достигло в период расцвета древней столицы Египта — Фив. В Фивах строили роскошные виллы, окруженные садами. Многочисленные растения специально привозили из других стран, в частности из Пунта (территория современного Сомали). Композиционным центром ансамбля всегда являлось главное здание, расположенное среди большого количества водоемов, часто внушительных размеров (60×120 м). В прудах росли водные растения, плавали рыбы и птицы. По сохранившимся документам, подтверждается, что все элементы сада — пруды, аллеи, виноградники, цветочные клумбы, открытые павильоны — были стилистически взаимосвязаны, что позволяет предполагать, что сады создавались по заранее разработанному плану. Месопотамия. При общей регулярности, обусловленной оросительной системой, сады Месопотамии не были поделены на симметричные четырехугольники, посадки были расположены более свободно. Сады в Ниневии с богатым ассортиментом деревьев и кустарников можно считать прототипами современных ботанических садов. Самый знаменитый ансамбль — висячие сады Семирамиды, расположенные на озелененных ступенчатых террасах из сырцового кирпича, — был создан в правление Навуходоносора (VI в. до н.э.).

Керамические художественно-декоративные элементы и формы присутствуют в ландшафте садов и убранстве дворцов всего мира на протяжении всей истории цивилизации. Ничто так не свидетельствует о вкусе владельца дома и сада, как интерьерная скульптура, керамический фонтан или украшенный изразцами камин. При выборе образа декора заказчик проявляет свою индивидуальность, окружая себя уникальными произведениями, созданными согласно его пожеланиям.

Особая атмосфера уюта наполнит дом с появлением в нём камина или печи, украшенных изразцами, а изразцовый декор но фасаде разнообразят монотонность стен и придаст зданию индивидуальный и богатый вид.
Яркие многоцветные изразцы создадут праздничную атмосферу в интерьере, тогда как монохромные и лаконичные изразцы подчеркнут строгость стиля.

Особенно хороши изразцы применительно к храмовому зодчеству, являясь аутентичным элементом многих архитектурных творений древности.

Керамическое или мозаичное панно станет яркой и неповторимой составляющей помещения или экстерьера здания. Мощная энергетика материала в котором изготовлено керамическое панно, и другие элементы декора, наполнят ваше жизненное пространство уютом и теплом.

История садово-парковой архитектуры уходит корнями во II век до н.э., когда, вероятно, под влиянием римских традиций, получили распространение так называемые перистильные сады, т.е. сады с колоннами. Несколько таких садов были обнаружены в начале прошлого века при раскопках.

Основной расцвет садово-парковой архитектуры в Португалии произошел в XVII-XVIII веках, когда она получила независимость от Испании, что дало возможность приглашать мастеров для строительства роскошных церквей и дворцов с садами. В ландшафтной архитектуре Португалия особенно прославилась широким применением великолепных изразцов. Именно здесь они стали характерной чертой утонченной связи Востока и Запада, где европейские начала сочетались с очарованием Азии, укоренившемся в результате многовекового присутствия мавров (VII-XII века). Они и принесли с собой глазурованный кафель в Испанию и Португалию. Орнамент, по мусульманской традиции, был геометрическим.

Керамические сады Португалии прошли в своем развитии путь от внутренних монастырских двориков с садиком и источником в центре до королевских дворцово-парковых ансамблей.

 

Долгое время португальские мастера отдавали предпочтение геометрическим узорам, заимствованным из арабских орнаментов.

Первоначально такие рисунки создавались с помощью специальных форм, которые не позволяли сливаться глазури разных цветов.

Позже в обиход вошли цветочные орнаменты и появились новые темы, например сцены из античных миров.

Мотивы живописи — частью орнаментальные, частью натуралистические — становились все многообразнее и красочнее.

Различные техники развивались в Португалии, создавалось невероятное количество узоров, орнаментов, монументальных росписей.

У зеленого подножия холма Монсанту в Лиссабоне расположен комплекс исторических зданий. Среди них Дворец Фронтейра — частное владение семьи маркиза Фронтейра с 1670 года

Дворец знаменит двумя изразцовыми панно. Одно находится в зале битв и посвящено войне Португалии с Испанией.

Это живописное полотно, придающее мощную пространственную динамику залу, выполнено в бело-голубой гамме, наподобие нашей гжели.

Особой славой пользуется изразцовое украшение садовых построек.

Прямоугольная дворцовая терраса, на которой устроен водоем, выходит ко дворцу Сад Венеры. Верхнюю часть террасы занимает Галерея королей — в нишах террасы установлены мраморные бюсты португальских монархов. Внизу расположен Пантеон Славы. Плоские ниши отделаны изразцовыми панно.

Дворцовый сад типичен для Португалии. На террасе выше сада расположен романтичный сад с ансамблем из бассейнов и садовых павильонов. Здесь вековыми деревьями укрыта Галерея Искусств, в которой на стене помещены статуи римских богов и изображены музы.

На полпути между Лиссабоном и Синтрой, в окружении живописных садов, находится дворцовый комплекс Келуш, который часто и заслуженно называют поругальским Версалем. Дворец из розового камня в стиле рококо и парк, прилегающий ко дворцу, стали образцом подражания для местной знати. Строительство дворца было прервано колоссальным землетрясением в 1755 году, и завершение строительства, оформление дворцовых интерьеров и планировка парка были поручены французскому архитектору Жану-Батисту Робийону.

К парадному фасаду дворца примыкает великолепный сад, окруженный балюстрадами и украшенный фонтанами. В вержнем саду проложен своеобразный маршрут с многочисленными скульптурами богов и героев классической старины.

Робийон выстроил фасад западного крыла, а также фасад, обращенный в сторону канала. Большой удачей Робийона была планировка парка. Он сумел создать французский парк с учетом живописного рельефа и обогатил его множеством разнообразных декоративных элементов. Через нижнюю часть парка проходит канал, оформленный панно.

<

Азулежуж, использованные в оформлении канала были раскрашены в нежные тона. Эпоха барокко становится временем расцветы для азулежуж. Изобретение итальянцами техники майолики, когда глиняная плитка сначала покрывается белой глазурью, а потом расписывается разными цветами кистью, освободило фантазию художников.

 

 

Майолика давал возможность производить на плитке целые живописные полотна и богатейшие орнаменты восточных тканей. Даже самые ранние изделия свидетельствуют о том, что португальцы быстро освоили новую технику.

Парк дворцового комплекса Келуш создает особое настроение, отрывает от повседневных забот, ведет к размышлениям. Здесь все дышит воздухом истории. Это неправда, что время уходит вместе с сорванными листком календаря. Время оседает в садах и парках, на площадях, на узких улочках, в старинных залах. Время продолжает существовать сотни лет после того, как истлеет сорванный листок. Людям нужно только позаботиться об этом, как позаботились об этом португальцы, бережно сохраняя в маленьких мастерских искусство ручной росписи «азулужуш, возможности которой в декоративном оформлении поистине безграничны.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

From the most ancient times and till our days the garden was reflection of dream of mankind about an ideal life. Through millenia up to us send in addition{have reached} древнеегипетские friezes with plans of gardens, parchments and rolls with motives of a natural landscape and gardens of ancient China. Sacred John Kronshtadskogo’s words « Flowers are the residues of paradise on the ground » became really feathered.

In history of a society creation of historical and cultural landscapes, and in particular occurrence of landscape gardening art, was marked{celebrated} in Ancient Egypt about 4 thousand years B.C. Special scope landscape gardening art has reached{achieved} during blossoming ancient capital of Egypt — Thebes. In Thebes built the magnificent country houses surrounded by gardens. Numerous plants specially brought from other countries, in particular from Пунта (territory of modern Somalia). The composite{compositional} center of ensemble always was the main building located among a plenty of ponds, often impressive sizes (60×120). Water plants grew In ponds, fishes and birds floated. Under the kept documents, all proves to be true, that elements of a garden — ponds, avenues, vineyards, the flower flower beds, the exposed pavilions — стилистически have been interconnected{interrelated}, that allows to assume, that gardens were created under in advance developed plan. Mesopotamia. At the general{common} regularity caused by an irrigation system, gardens of Mesopotamia have not been divided into symmetric quadrilaterals, landings{plantings} have been located more freely. In Ниневии with rich assortment of trees and bushes it is possible to consider{count} gardens prototypes of modern botanical gardens. The most well-known ensemble — the trailing gardens Семирамиды located on planted trees and shrubs benched terraces from сырцового of a brick, — has been created in board Navuhodonosora (VI century up to н.э.).

Ceramic is art-decorative elements and forms are present at a landscape of gardens and furniture of palaces of all world during all history of a civilization. Anything so does not testify to taste of the owner of the house and a garden, as интерьерная a sculpture, a ceramic fountain or the mantelpiece decorated by Dutch tiles. At a select of an image of a decor the customer shows the individuality, surrounding itself the unique products, created according to its{his} wishes.

The special atmosphere of a cosiness will fill the house with the advent of in it{him} of a mantelpiece or the furnaces, decorated with Dutch tiles, and изразцовый a decor but a facade diversify monotony of walls and will give to a building an individual and rich sort.

Bright multi-colour Dutch tiles will create a celebratory atmosphere in an interior whereas monochrome and laconic Dutch tiles will emphasize severity of style.

Dutch tiles with reference to temple art of building are especially good, being an authentic element of many architectonic creations of an antiquity.

The ceramic or mosaic panel becomes a bright and unique component of a premise{room} or the ex-terrier of a building. Powerful power of a material in which the ceramic panel, and other elements of a decor is made{produced}, will fill your vital{zoetic} space with a cosiness and heat.

The history of landscape gardening originates in II century up to н.э., when, possibly, under influence of the Roman traditions, have was extended so-called перистильные gardens, i.e. gardens with columns. Some such gardens have been found out in the beginning of the last century at excavation{excavations}.

The basic blossoming of landscape gardening in Portugal has occured{happened} in XVII-XVIII centuries when it{she} has received independence of Spain that has enabled to invite masters for construction of magnificent churches and palaces with gardens. In landscape architecture Portugal has especially become famous for wide application of magnificent Dutch tiles. Here they became characteristic feature of the refined communication{connection} of the East and the West where the European beginnings were combined with charm of Asia, taken roots as a result of centuries-old presence of moors (VII-XII centuries). They also have brought with themselves a glazed glazed tile to Spain and Portugal. The ornament, by Muslim tradition, was geometrical.

Ceramic gardens of Portugal have passed{have taken place} in the development a way from internal monastic court yard with садиком and a source in the center up to royal дворцово-park ensembles.

From the most ancient times and till our days the garden was reflection of dream of mankind about an ideal life. Through millenia up to us send in addition{have reached} древнеегипетские friezes with plans of gardens, parchments and rolls with motives of a natural landscape and gardens of ancient China. Sacred John Kronshtadskogo’s words « Flowers are the residues of paradise on the ground » became really feathered.

In history of a society creation of historical and cultural landscapes, and in particular occurrence of landscape gardening art, was marked{celebrated} in Ancient Egypt about 4 thousand years B.C. Special scope landscape gardening art has reached{achieved} during blossoming ancient capital of Egypt — Thebes. In Thebes built the magnificent country houses surrounded by gardens. Numerous plants specially brought from other countries, in particular from Пунта (territory of modern Somalia). The composite{compositional} center of ensemble always was the main building located among a plenty of ponds, often impressive sizes (60×120). Water plants grew In ponds, fishes and birds floated. Under the kept documents, all proves to be true, that elements of a garden — ponds, avenues, vineyards, the flower flower beds, the exposed pavilions — стилистически have been interconnected{interrelated}, that allows to assume, that gardens were created under in advance developed plan. Mesopotamia. At the general{common} regularity caused by an irrigation system, gardens of Mesopotamia have not been divided into symmetric quadrilaterals, landings{plantings} have been located more freely. In Ниневии with rich assortment of trees and bushes it is possible to consider{count} gardens prototypes of modern botanical gardens. The most well-known ensemble — the trailing gardens Семирамиды located on planted trees and shrubs benched terraces from сырцового of a brick, — has been created in board Navuhodonosora (VI century up to н.э.).

Ceramic is art-decorative elements and forms are present at a landscape of gardens and furniture of palaces of all world during all history of a civilization. Anything so does not testify to taste of the owner of the house and a garden, as
интерьерная a sculpture
,
a ceramic fountain
or
the mantelpiece
decorated
by Dutch tiles.
At a select of an image of a decor the customer shows the individuality, surrounding itself the unique products, created according to its{his} wishes.

The special atmosphere of a cosiness will fill the house with the advent of in it{him} of a mantelpiece or the furnaces, decorated with Dutch tiles, and изразцовый a decor but a facade diversify monotony of walls and will give to a building an individual and rich sort.

Bright multi-colour Dutch tiles will create a celebratory atmosphere in an interior whereas monochrome and laconic Dutch tiles will emphasize severity of style.

Dutch tiles with reference to temple art of building are especially good, being an authentic element of many architectonic creations of an antiquity.

Ceramic or мазаичное the panel becomes a bright and unique component of a premise{room} or the ex-terrier of a building. Powerful power of a material in which the ceramic panel, and other elements of a decor is made{produced}, will fill your vital{zoetic} space with a cosiness and heat.

The history of landscape gardening originates in II century up to н.э., when, possibly, under influence of the Roman traditions, have was extended so-called перистильные gardens, i.e. gardens with columns. Some such gardens have been found out in the beginning of the last century at excavation{excavations}.

The basic blossoming of landscape gardening in Portugal has occured{happened} in XVII-XVIII centuries when it{she} has received independence of Spain that has enabled to invite masters for construction of magnificent churches and palaces with gardens. In landscape architecture Portugal has especially become famous for wide application of magnificent Dutch tiles. Here they became characteristic feature of the refined communication{connection} of the East and the West where the European beginnings were combined with charm of Asia, taken roots as a result of centuries-old presence of moors (VII-XII centuries). They also have brought with themselves a glazed glazed tile to Spain and Portugal. The ornament, by Muslim tradition, was geometrical.

Ceramic gardens of Portugal have passed{have taken place} in the development a way from internal monastic court yard with садиком and a source in the center up to royal дворцово-park ensembles.

 

 

Long time the Portuguese masters preferred the geometrical patterns borrowed from the Arabian ornaments.

Originally these drawings were created with special forms which did not allow to be drained off glazes of different colors.

Later flower ornaments have entered into use and there were new themes, for example stages from classical antiquities.

Motives of painting — a part ornamental, a part naturalistic — became more diverse and is more colourful.

Various technics were developed in Portugal, the improbable amount of patterns, ornaments, monumental drawings was created.

At green bottom of hill Monsanto in Lisbon the complex of historical buildings is located. Among them Palacio Fronteira — private possession of family of marquis Fronteira since 1670.

The Palace it is well-known to two panels. One is in a hall of fights and is devoted to war of Portugal with Spain.

This picturesque track bed giving powerful spatial dynamics to a hall, is in white-blue scale.

Special glory uses an ornament of garden constructions.

The rectangular palace terrace on which the pond is arranged, ends to a palace the Garden of Venus. The upper part of a terrace is borrowed with Passageway of kings — in alcoves of a terrace marble busts of the Portuguese monarches are installed. The Pantheon of Glory is located below. Flat alcoves are retouched with panels.

The palace garden is typical for Portugal. On a terrace above a garden the romantic garden with ensemble from water areas and garden pavilions is located. Here century trees cover Passageway of Arts in which on a wall statues of the Roman gods are positioned and muses are represented.

Halfway between Lisbon and Sintra, in a surrounding of picturesque gardens, there is palace complex Kelush, which often and deservedly calls potuguese Versailles. A palace from a pink stone in style of a rococo and the park adjoining to a palace, became a sample of imitation for the local nobility. Construction of a palace has been interrupted by enormous earthquake in 1755, and end of construction, registration of palace interiors and a planishing of park have been charged to French architect Jean-lawn Robijon.

The smart facade of a palace is adjoined with the magnificent garden surrounded by balustrades and decorated by fountains. In top garden there is the original route with numerous sculptures of gods and heroes of classical olden time.

Robijon has built a facade of the western wing, and also a facade turned aside of the channel. Big success Robijon was a planishing of park. He has managed to create the French park in view of a picturesque raised work and has enriched it with set of various decorative elements. Through the bottom part of park passes the channel issued by a panel. Az-zulayj, used in design of the channel have been painted in gentle colors. The epoch of a baroque becomes time blossoming for az-zulayj. The invention Italians of technics of a majolica when the clay tile all over again becomes covered by white glaze, and then undersigns different colors with a brush, has exempted imagination of artists.

Majolica enabled to make on a tile the whole picturesque track beds and the richest ornaments of east fabrics. Even the earliest products testify that Portugueses have quickly mastered new technics{technical equipment}.

The park of palace complex Келуш creates special mood, tears off from daily cares, guides to reflections. Here all breathes air of history. It is a lie, that time leaves together with broken by a leaf of a calendar. Time beds in gardens and parks, on the areas, on narrow улочках, in ancient halls. Time continues to exist hundreds years after the broken leaf will decay. People need to take care only of it{this} as Portugueses have taken care of it{this}, carefully keeping in small workshops art of a manual list « азулужуш which opportunities in decorative registration are really boundless.

 

 


 

<

Комментирование закрыто.

WordPress: 21.99MB | MySQL:118 | 1,417sec